Behandling af Angst v/psykolog Mette Kildahl

Lad ikke din angst holde dig tilbage i dit liv.

Få behandlet din angst gennem målrettet samtaleterapi, og opnå den frihed andre tager for givet.

Derfor bør du ikke vente, med at søge behandling for din angst

Ubehandlet angst kan udvikle sig over tid og blive meget hæmmende for din livskvalitet. Og ofte kan angst for angsten selv begynde at fylde meget.

Angst kan påvirke din hverdag, hvad enten du er hjemme, på arbejde eller ude i social sammenhæng.

Du bør derfor starte din behandling så hurtigt som muligt. Jo tidligere du starter, jo større er chancen for, at du slipper helt af med angsten.

Er du usikker på hvorvidt du har angst eller ej?

Herunder har jeg listet de mest almindelige symptomer på angst.

Fysiske Symptomer

 Hurtig vejrtrækning eller åndenød.
• Øget hjerterytme
• Øget sved f.eks. svedige hænder.
• Tør mund
• Svimmelhed
• Trykken for brystet

• Uro i maven

Følelser

• Bekymret
• Usikker
• Panifølelse.
• Skam
• Skyldfølelse.

• Følelse af uvirkelighed.

Tanker

• Katastrofetanker
• Manglende tro på egen evne til at håndtere situationen
• Tror man skal dø eller har et hjerteanfald
• Alle andre griner af mig.

Oplever du én eller flere af disse symptomer på angst, kan det være tegn på, at du har en form for angst. Graden og angsttypen af din angstlidelse kræver en udredning gennem samtale.


Hos mig behøver du ikke at være sikker i din sag inden du begynder en behandling for din angst.


Ring til mig på 20 30 75 14 og lad os tage en uforpligtende snak.

Sådan behandler jeg din angst

I terapien og angstbehandlingen lærer jeg dig at forstå hvad der sker, når man har angst, og hvad de fysiologiske symptomer skyldes. Jeg viser dig, at angst ikke nødvendigvis fører til de scenarier du frygter som at miste kontrollen, falde om eller blive til grin. Du opnår en grundig forståelse af angsten og derved kan mestre den.


Hos mig arbejder vi også med små, praktiske øvelser og hjemmeopgaver, hvor du gradvist lærer igen at kunne befinde dig i bestemte situationer uden at føle angst og føle dig nødsaget til at enten at tage forholdsregler eller helt undgå disse situationer.

Undervejs i vil vi også se lidt på baggrunden for, at du udviklede angst. Typiske årsager kan være længerevarende stressbelastninger, negative tankemønstre eller personlighedstræk såsom perfektionisme og behov for kontrol. Det vigtigt, at vi i terapien både arbejder på at fjerne angsten og også forstår den, og sikrer, at den ikke kommer igen senere.


Kognitiv adfærdsterapi har utroligt gode resultater i forhold til behandling og tilbagefaldsforebyggelse af angst, og du vil mærke hurtigt fremgang i forhold til at kunne gennemføre dine daglige gøremål uden at være styret af angsten.

Jeg kan hjælpe både med panikangst og med andre typer angst, f.eks. social angst, (dvs. angst for sociale sammenhænge, hvor man undgår andre mennesker fordi man er bange for at være forkert eller til grin), OCD (tvangstanker) og Generaliseret angst (bekymring for alting).


I min angstbehandling benytter jeg mig af evidensbaserede metoder.

Det vil sige, at de er gennemtestede og bevist at de virker.

Bliv klogere på dig selv

Få indsigt i og viden om de forskellige psykologiske og fysiologiske processer, der kan være med til at skabe din angst. Den viden bruger vi sammen aktivt til behandling af din angst, og du er derfor selv en vigtig faktor i behandlingen. 

Konkrete øvelser og teknikker

Forløbet vil typiske indeholde både visualiseringsøvelser, opmærksomhedstræning og åndedrætsteknikker, der understøtter udviklingen af din egenomsorg.

Få din egen førstehjælpskasse

Efter endt udviklingsforløb er målet, at du kommer til at stå med en ”førstehjælpskasse” til eget brug, når hverdagen igen bliver udfordrende. Du er nu klar til selv at tage tøjlerne i dit liv.

Skal jeg hjælpe dig ud af din angst?

Skriv til mig allerede i dag

Jo hurtigere du får bekæmpet din angst jo bedre. Tøv derfor ikke med at søge hjælp.